Doktor James Watson, nobelpristagare i medicin 1962, reser runt och föreläser om att svarta är mindre intelligenta än vita. Läs om det här

När jag läste artikeln så gav det många tankar och funderingar. Hur ser jag själv på mindre intelligenta människor? Respekterar jag deras andra egenskaper eller kräver jag intelligens hos folk, mätt med västerländska iq-mått, för att jag ska respektera dom alls? Jag har inga problem att umgås med ”svarta” och till skillnad från James Watson så anser jag att det inte är något stort lidande att jobba tillsammans med dom. Det anses ju kränkande att säga åt någon att han är dum i huvudet, av det skälet så anser jag Watsons uttalanden delvis har lanserats (av honom själv) på ett kränkande sätt. Är man doktor i något ämne så förpliktar det till en viss förfining. Eftersom han utsätts för så mycket censur i olika former så kan jag förstå att han blir frustrerad och gör värre och värre uttalanden.  Synd egentligen eftersom det minskar chansen att hans forskningsresultat utsätts för en seriös granskning.

